Blogger Layouts

jom klik2...!!

Friday, February 15, 2013

kata ganti diri

salam all,

#bersiaran pada waktu kerja# boss meeting#awasentrypanjangtanpagambar#

Wah tajuk dah macam nak buat ulangkaji subjek Bahasa Malaysia Tingkatan  3..hehehehe
meh nak story sikit, erm,bagi yang ada mengikuti rentetan cerita kisah aku ni mungkin macam pelik (ade ke?) sebabnya aku menulis kejap aku,kejap2 cik lin,kejap2 lagi ber i segala... actually ape pun kata ganti diri itu bergantung pada ketika mana aku menulis,bercakap dan membawadiri..hehehe macam xberpendirian plak kan memang pun. aku ni ramai kawan..ade yg ber iolls ngan aku, ade yang ber'aku'kau' dan ade juga yang sembang sebut nama.

so,perwatakan aku juga akan berubah mengikut dengan siapa aku sembang tu.. contohnye dengan kawan sepejabat, aku akan sebut nama sebagai ganti diri antara sebabnya ialah :

                 *aku rasa macam lebih fomal
                 *aku rasa lebih sopan
                 *supaya nampak yang aku menghormati mereka2
                 *sebab dah biasa bila bersembang dengan orang yang tidak berapa rapat ni mesti guna
                   guna nama sendiri

untuk kawan2 bandar yang sememangnya dia mula bercakap dengan aku pun dah guna 'i' 'u' dengan aku, aku redha je lah ber iolss ngan dia. dan aku guna 'i' sebagai ganti diri juga kepada kawan2 yang berbangsa selain ngan melayu...

dan A.K.U!! aku ni aku guna untuk masa dan keadaan yang lebih santai,untuk kawan2 rapat,kawan2 rock dan juga turut digunakan apabila MARAH...
actually aku lebih relax bila membahasakan diri as aku sebab aku rasa korang lebih rapat ngan aku..ala2 kawan sehidup semati gitueewww..hehehe

the moral of story macamana pun keadaan ko, ko kena belajar melihat kesesuian melalui persekitaran ko.jangan main redah je...dan yang penting ko kena tau batas2 untuk menjadi seorang orang! yang bertamadun.

okey syg semua...


with LOVE,

ByE!!

No comments: