Blogger Layouts

jom klik2...!!

Friday, June 29, 2012

sambal tempoyak goreng bersama petai




salam...



hari aku nak share resepi ngan korang semua...if kat sini orang panggil sambal tempoyak goreng tapi aku biasa panggil sampal pok pek je...jgn tanya mana aku dapat nama,sbb aku main hentam je sebut since aku mula belajar resepi ni dulu..aku belajar ngan kak ipar aku then bila aku tanya nama resepi tu kak aku pun jawab but bleh plak misfocus so jadilah pok pek..hahaha (ok xlawak pun)


bahan2 nya:


  • ikan bilis yang digoreng garing
  • petai 5 papan (if nak lebih tambah la lg)
  • tempoyak 3 sudu besar
  • serai dititik
  • bawang besar di hiris mengikut kekretifan sendiri

bahan2 untuk ditumbuk:

  • bawang merah/kecil 3 ulas
  • bawang putih 3 ulas
  • lada burung/cili api ikut tahap kekebalan lidah masing2

cara2 nye:

  • panaskan minyak masak (jgn banyak tau)
  • tumis bahan2 yg ditumbuk atau dikisar tu (aku prefer tumbuk sebab kasar2 sikit n rasa pun berbeza)
  • biarkan bahan2 tadi naik bau dan kering
  • kemudian masukkan petai dan biarkan sedikit layu
  • kemudianmasukkan ikan bilis dan siap!



p/s~ aku dah xmasukkan garam sbb ikan bilis dah masin n tempoyak dah masam..tapi if korang makan masin sikit so tambah garam sikit.




No comments: